ÖRKÉNY SZÍNHÁZ
Online jegy vásárlás



KAPTÁR KÖZÖSSÉG




15-25 ÉVES DIÁKOK JELENTKEZÉSÉT VÁRJUK A KAPTÁRBA!


MI A KAPTÁR?


A KAPTÁR egy alkotócsoport. Egy közösség. Az ide csatlakozó diákok egy vagy akár több évadon át részt vesznek a színház életében, sőt, alakíthatják is kreatív energiáikkal.

KIKNEK SZÓL?

15-25 éves fiataloknak, akik a szabadidejük egy részét közösségi, kreatív programokkal akarják eltölteni, akik érdeklődnek (vagy éppen bosszantó közömbösséget éreznek) a minket körülvevő világ változásai, a társadalom, a művészet és a színház iránt. Ha szeretnéd megismerni az Örkény Színház életét és akár aktívan is részt vennél benne, itt a helyed.

Sokféle programunk van, így sokféle érdeklődő talál nálunk valamit: aki barátokra vágyik, aki kreatív társaságban szeretne színházba járni, aki szeret közösen gondolkodni színházi élményekről, aki írni szeret, aki játszani szeret, aki improvizálni szeret, aki kutatni szeret, aki beszélgetni és interjúzni szeret, aki szeretné magát jobban megismerni, aki több önbizalomra vágyik, akit a színházcsinálás érdekel, akit a látványtervezés érdekel, vagy aki egyszerűen csak a kreativitását és a kommunikációs készségeit szeretné tréningezni. A KAPTÁR nem színészképzés, és bár sokat játszunk és improvizálunk, jelenleg nincs olyan programunk, ami színjátszókörként működik. A jelentkezéshez színházi tapasztalatra és színészi tehetségre nincs szükség, akinek mégis van, az persze hozhatja magával, ha jön.

MIKOR VAN?

A KAPTÁR programja több szálon fut változó időpontokban, kedved és szabadidőd szerint válogathatsz, hogy melyik alkalmakon veszel részt. Lehet, hogy egy évadban csak párszor látogatsz el az Örkény előadásaihoz kapcsolódó programokra, de akár heti rendszerességgel is járhatsz hozzánk, hosszabb, intenzív projektekbe is becsatlakozhatsz.

● A repertoár programok egy- és kétalkalmas időpontjairól a hírleveleinkből és a zárt Facebook csoportunkban értesülhetsz. Havonta 3-6 programra hívunk majd meg.

  • A többalkalmas kurzusok mellett az időpontokat is feltüntettük. Lásd lejjebb!


HOGY KELL JELENTKEZNI?

  • Ha jelentkezni szeretnél, írd tele az itt letölthető feladatlapot, és küldd el a kaptar@orkenyszinhaz.hu. e-mail címre.

>> KAPTÁR KÖZÖSSÉG - JELENTKEZÉSI LAP

A KAPTÁR hírlevelekből ezután mindenről értesülsz majd.

A KAPTÁR közösséghez egész évben lehet csatlakozni. Egy évben többször is meghirdetünk ÖSSZEKOVÁCSOLÓ TALÁLKOZÓT az új jelentkezőknek, gyere el egy ilyenre, hogy megismerkedj a többiekkel!

MENNYIBE KERÜL?

A KAPTÁR-ért nem kell fizetni. Ha előadást nézünk, akkor jegyet kell venni.
(Diákkedvezménnyel, harmadik kategóriás helyre 2000 Ft.)



ÉS HOGY MIT CSINÁLUNK?  -  KAPTÁR PROGRAM 2017/18

● REPERTOÁR PROGRAM:

Közösen előadásokat nézünk az Örkényben, ráhangoló workshopokat (FLESS) és az alkotókkal való közös beszélgetéseket kapcsolunk a színházlátogatásokhoz. Részt veszünk a színház Imprós FLESSBACK és ELŐSZOBA című közönségprogramjain.

Próbalátogatások és beszélgetések során nyomon követjük az évad próbafolyamatait. Betekintünk a különböző tárak (díszítő tár, világosító tár, hangtár, kelléktár, öltöztető tár, fodrász tár) és tervezők munkájába is. Az időpontok változók, a színház munkarendjéhez igazodunk, de mindig két héttel előre jelezzük a következő programot! Ezeken a programokon a KAPTÁR-osok bármikor részt vehetnek.

  • ISZAP – Inspiráló SZínházi AlkotóPortál:

    Alkotófeladatok különböző műfajokban az Örkény előadásaihoz kapcsolódva. A művek egy részét a színház honlapján, Facebook oldalán és olykor a színházban rendezett kiállításon is bemutatjuk. Az eddigi pályázatokat és további infót ITT találsz.

  • JÁTSZÓS-ÍRÓS MŰHELYMUNKÁK:

    A KAPTÁR műhelymunkái a résztvevők valós és elképzelt történeteiből, interjúiból születnek, a színház előadásaihoz kapcsolódva, belőlük inspirálódva, rájuk reflektálva. A munkafolyamat része az anyaggyűjtés és elemzés, az improvizáció, a szövegírás és a színházi eszközökkel való kísérletezés.


↓TAVASZI KURZUSOK 2018


BORN TO BE ACTIVE - febr. 28. és márc. 2. 15:30-18:30; maximum 20 fő
Hogyan tudok hatással lenni a környezetemre? Hogyan érhetem el, hogy mások számára is „ügy” legyen, ami számomra az? Hogyan lehetek kevésbé bizonytalan a bennem felmerülő kérdésekben? Mire van szükségünk a változáshoz? Hogyan sajátíthatjuk el ezeket a képességeket?

Vezeti: Szabó Julcsi, közösségfejlesztő és Fodor Fanni, drámainstruktor


CSODÁLATOS IMPRÓ - március 3. 10:00-13:00, 14:00-17:00; maximum 20 fő
Ha IRAM, akkor IMPRÓ is van! Az improvizáció közösségi játék és tanulás, kreatív szellemi és fizikai torna. Felfrissít, jókedvre derít, együttműködésre tanít.Az improvizáció mindennapjaink része - ha néha ezt nem is ismerjük fel. Improvizálunk a hentesnél, a postán és utazás közben. Drámatanárok, színészek, rendezők használnak improvizációs gyakorlatokat, mint az alkotás, a személyiségfejlesztés eszközét - sok esetben anélkül, hogy a rögtönzés módszertanát előtte megismerték volna. Képzeljétek el, mi történne, ha úgy engednénk városi forgalomba autóvezetőket, hogy előtte nem tanulták volna meg a KRESZ szabályait, az autóvezetés alapvető fogásait...A tréning folyamán alapvető improvizációs technikákat, a rögtönzés módszertani alapjait tisztázó gyakorlatokat sajátíthattok el. A tanulságokat a mindennapi életben és a színházi működésetekben is kamatoztathatjátok.Az Örkény színészeit is láthatjátok improvizálni az előadásokhoz kapcsolódó Imprós Flessback című sorozatban.

Vezeti: Varju Nándi, impró színész/drámatanár


DRAMATORGIA- a dramaturgia kalapjai kaptár – március 6. és 13. 15.45-18.45; maximum 16 fő, 16 éves kortól

Menő-e a dramaturgia? Eszik vagy isszák? Epic vagy dramatic? Milyen, amikor a dramaturgok szövegekkel orgiáznak? Ki az a dramaturg, és miért nem jó neki soha semmi úgy, ahogy az írók már eleve megírták? Minek van dramaturgja, és minek van dramaturgiája? Mire jó a konfliktus? (Jó a konfliktus?! Akkor az is jó, amikor anyukámmal veszekszünk?) Mekkorát csattan a csattanó? Placcs. Szabad-e hozzá nyúlni nagy szerzők nagy műveihez? Na és közepes szerzők közepes műveihez?Tud-e mit kezdeni a dramaturgia azokkal a kérdésekkel, amik tényleg foglalkoztatnak minket? (Igen, például azzal, amire éppen most gondoltál.) Van-e a kalap feltevésnek, a túró rudi evésnek, a zuhany alatt éneklésnek, a legjobb barátságnak és az öri harinak dramaturgiája? Hogyan tudjuk felfejteni a saját életünkben a dramaturgiát? Igaz, hogy mielőtt megteremtette a világot, az Isten is egy dramaturg volt? Jó, de mi lett azután? És egyéb dramaturgiai kérdések…

Vezeti: Sebők Bori, dramaturg



K UND K. - KIRÁLYNŐ ÉS KURVA - márc. 22. és márc. 29. 15:45-18:45; maximum 15 fő, 16 éves kortól

"Égess el!" - elméleti foglalkozás Jászai Mariról
Ki volt ő? Miért emlékezünk rá? Miért emlékezzünk rá?
Mit jelent a magyar színháztörténetben?
Egy minden sorsmintát leromboló nő kalandregénybe illő élete.

Vezeti: Bíró Kriszta, színész


VERSKAPTÁR - ápr. 3. 15:45-18:45 és ápr. 7. 15:00-18.00; maximum 20 fő

Kaptárosok, gyertek versekkel bogarászni!

versfejtegetés • Van benned bölcsészhajlam? IGEN NEM
versfaragás • Érdekel a költői nyelv mint kreatív terep? IGEN NEM
versmondás • Beleállnál a hangoddal, éneddel egy vers világába? IGEN NEM
verszümmögés • Van füled a nyelvi ritmusokra? IGEN NEM

A részvétel feltétele: EGY IGEN válasz a fenti kérdések valamelyikére.
Vezeti: Hudáky Rita, színházpedagógus/magyartanár


CSEND KIÁLLÍTÁS - ápr. 12. 15:45-18:45 és ápr. 22. 11:00-20:0; interaktív kiállítás ápr. 22. 19 órától; maximum 20 fő
Szóhoz se jutsz? Vagy elkussoltattak? Szólni kellett volna, de nem tetted? Vagy csak azért beszéltél, hogy ne kelljen semmit mondanod? Sokféle csend van.
Katalogizáljuk a csendhelyzeteket, és készítsünk belőle egy interaktív kiállítást!

Vezeti: Bethlenfalvy Ádám, színész-drámatanár


MINDENNAPI RITUÁLÉK - április 28. és 29. 14:00-17:00; maximum 20 fő, 16 éves kortól
Foglalkozunk kicsit az élet teatralitásával. Miért játszódik a klasszikus tragédiák jelentős része családtagok között? Mit értünk háztartási dráma alatt? Mitől lesz valami színház? Mi a performansz? A hétköznapok performerei.

Vezeti: Szabó-Székely Ármin, dramaturg



AMI MÁR ELMÚLT:

  • UTAK 2018 – 16 alkalmas műhelymunka 15-19 éves diákoknak január közepéig

    Témamegjelölés:

    Meddig lehet a lehetőségek között válogatni, és mikor kell elindulni egy úton? Hány utat lehet kipróbálni? Honnan szerzünk ehhez önbizalmat, hogyan lehet nem félni a hibáinktól? Ha nagyot álmodunk, csalódásnak tesszük ki magunkat vagy ez az első lépés a legjobb megoldás felé? Lehet egyáltalán szertelen fantázia nélkül előrébb jutni? Miben kell hinni, és mit kell elengedni? Hogyan találjuk meg, hogy mi érdekel minket igazán?  Miben vagyunk mások, mint a többiek? Ki miben különleges?

    Mikor lázadjunk, és mikor fogadjunk szót? Mit akarunk mi, mit akarnak tőlünk a szüleink és mit akar a társadalom? Milyen erőknek engedelmeskedjünk? Ki lehet-e bújni a szülői elvárások alól? Miért sikerülne nekünk az, ami a szüleinknek nem sikerült? És miért sikerülne nekünk is az, ami nekik sikerült? Lehet-e kibújni a pénz vonzása alól? Van örömmel végzett munka, van életen át tartó szabadság?

    Meddig lehet változtatni? Hogyan lehet bátran szembenézni az igazsággal? Létezik egyáltalán egyetlenegy igazság? Hogyan találjuk meg a saját igazságunkat? Kinek könnyebb hazudni, magunknak vagy másoknak? Meddig lehet fenntartani egy élethazugságot? Ki az értékes ember? Mitől van értelme egy életnek? Mitől lesz szerethető az élet?

    Projektvezetők: Neudold Juli, színész/színházpedagógus és Fodor Fanni, drámainstruktor



KAPTÁROSOK ÍRTÁK A KAPTÁRRÓL: itt


ÉLETKÉPEK A RÉGI KAPTÁRAKRÓL: itt