ÖRKÉNY SZÍNHÁZ
Online jegy vásárlás

Rossz szülők és rossz gyerekek

2009. január 25. Kultúra

A Jógyerekek képeskönyve című zenés darabot a Művészetek Palotája és az Örkény Színház közös produkciójában mutatták be, Ascher Tamás rendezésében. Pogány Judit a legkisebb gyereket játssza benne. De a Kossuth-díjas színésznő egy másik előadással a szegedi Csillagbörtönben is járt.

l Bár a nevéhez kötődnek gyerekelőadások, de a Jógyerekek képeskönyve véletlenül sem az.

Nem, hiszen polgárpukkasztó, groteszk darab. Arról szól, hogy a nagyon rossz szülők milyen pocsékul nevelik a rosszalkodó gyerekeiket, akikben szintén van gonoszság és dac. Mindez rengeteg humorral elevenedik meg.

l Kit játszik benne?

Konrádkát, a legkisebb gyereket, aki szopja az ujját.

l Mindig kiemelt dolog önnek, ha Ascher Tamással dolgozik.

Ma már nem várt ajándék, ha vele dolgozhatok. Amikor kijött a főiskoláról, és Kaposváron 1972-ben megrendezte a diplomamunkáját, Szép Ernő Patikáját, abban benne lehettem. Akkor úgy éreztem, hogy csodát kaptam tőle. Azért emlékszem pontosan az évszámra, mert ekkor született a fiam.

l És szinte rögtön a szülés után fellépett.

Igen, a Hókirálynőben, amit Kornis Mihály – akit akkor még Kertész Mihálynak hívtak –, rendezett. Mivel csak a második felvonásban játszottam a szerep befért két szoptatás közé. Kicsit hosszabb szünetet tartottak, és az ügyelő, akivel integettünk egymásnak, akkor csengette be a nézőket, amikor a park sarkához értem, ahol a színház áll. A következő szerep már a Patika cselédlánya volt.

l Miután eljött Kaposvárról, azóta is többször dolgozott Ascherral.

Az is, hogy az Örkény Színházba a lábamat betettem, neki köszönhető, mert Mácsai Pál igazgatóval megbeszélték, hogy Ascher rendezésében vendégként játszhatok Ionesco Különóra című egyfelvonásosában. Tehát a vele való közös munka szinte végigkíséri az egész pályámat. Fantasztikus rendezőkkel, Zsámbéki Gáborral, Babarczy Lászlóval, Ács Jánossal, Jeles Andrással, Gothár Péterrel, Gazdag Gyulával dolgozhattam. De a szakmai életem mindegyiktől elszakadt. Akivel rendszeresen dolgozom, az Ascher.

l Tudom, hogy az emblematikus szerepévé lett Pinokkió járása hajnalban született meg.

Hajnali fél kettő-kettőkor mentünk föl a büféből. És ahogy a karomnál fogva Ascher fölvonszolt a színpadra, úgy kopogott a cipőm, amihez hasonlóan kopogós lett Pinokkió járása.

l Most is csaknem éjfélkor készítjük az interjút, mert este fél tizenkettőkor fejezték be a próbát.

A próbát becsületesen este tízkor-fél tizenegykor befejezte, csak utána a megbeszélés tartott eddig, de Ascher megbeszélései minden fáradtságot megérnek.

l A Pedig én jó anya voltam című produkciót, amiben egy gyilkos édesanyjának a bőrébe bújik, eljátszotta a szegedi Csillag börtönben is. Ez nyilván rendkívüli szituáció volt.

A nézőtéren ülő rabok nyolcvan százalékát emberölésért vagy emberölési kísérletért ítélték el. Szíven ütő, torokszorító volt, hogy előttük játszhattam. Az utolsó halálraítéltek egyike volt az a Molnár Henrik László, aki kettős gyerekgyilkosságért került akasztófára, és akinek az anyját jelenítem meg. Ez dokumentumdráma, Vajda István gyűjtötte az anyagot, Anger Zsolt rendezte. A szövegben elhangzik, hogy a Csillag börtönben is volt a gyilkossá vált fiú. Vágni lehetett a levegőt, olyan feszült csend támadt. A végén felálltak a rabok, és úgy tapsoltak. Utána aláírást kértek, és közben elkezdtek magukról vallani. Hihetetlenül őszinték voltak. Azóta nyolc-kilenc oldalas csodálatos leveleket kaptam tőlük. Bűnös vagyok, mert még nem volt időm válaszolni, de fogok! Most pedig Aszódon voltam a javítóintézetben és vágyom rá, hogy újra játszhassam az előadást hasonló környezetben.

l Mi a következő munkája?

Lukáts Andor Kafka Átváltozás című művéből rendez operát, ebben prózai szerepet játszom, és két hangoskönyv felvétele előtt is állok.

Bóta Gábor