A TESTŐR A MADÁCH KAMARÁBAN



 2001.12.20. Népszabadság
"Ez a bohózat Molnár Ferenc egyik leggyöngébb darabja. Témája lélektani képtelenség. Nincsen olyan maszk, amelyben bárki sikeresen elrejtőzhetne, legkevésbé pedig a férj a feleség elől" - írja az Új Nemzedék kritikusa az 1928-as vígszínházi felújításkor. A testőr 1910 óta körbejárta a világot. Minden pedáns megkérdezte már: hogyhogy nem ismeri fel az asszony férjét álruhában. A többség megdönthetetlen igazságnak tekintette ezt. Kivéve a színházakat és a közönséget. Most 91 éves a vígjáték. Nem játszhatják olyan rosszul, hogy ne érdekelje a nézőket: sikerül-e elcsábítania a féltékeny színésznek saját feleségét. Molnár Ferencet nem mindenki dicséri. A felújítás idején a Magyarság hangot ad az ellenkórus véleményének: "Mint amikor porolják a régi ruhatárat." És kivégzi: "A második felvonás halk Puccini-zenéje, 17 év után, most is a legszebb." Az operapáholyba beszűrődő Pillangókisasszony zenéje a Vígben nem magnetofonról ment. Az eredeti bemutatón a takarásban Pinkertont Makay Mihály, a felújításon Szedő Miklós, Pillangókisasszonyt Belyer Adorin énekelte. A zenekart Stephanidesz Károly vezényelte a Víg zenei vezetőjeként, Fischer Sándornak (Iván és Ádám apjának) a közreműködésével.
Még sok érdekes elmesélnivaló akadna A testőr honi és külhoni előadásairól. Kevesebb a Madách Kamara mostani (nagy sikert kiváltó) felújításáról. Azt érdemes elmondani, hogy a kétfejűvé osztódott, közös kasszájú Madách öszszezavarta kissé a Molnár-évadját. A kamaraszínpadra kívánkozó Egy, kettő, három a nagyszínpadon nyújtózkodik, A testőrt pedig bezsúfolták a kamaraszínpadra. Kolosi István rendezte az előadást. A díszletként beadott szecessziós körhintát Horesnyi Balázs tervezte. A díszlet közli: álfalak, színpadi kulisszák közötti játék. Színház ez. Nem valóság. Bal felől díszes szalmazsákra dől csábítólag a Színésznő. Amikor pedig vendégül látja a grófi testőrnek maszkírozott Színészt: a szobalány a teáskészletet lerakja a földre; az előkelő vendéget a zongoraszékre terített ötórai teával kínálja. Erősen úgy fest a dolog: nem két színpadi csillag lakását látjuk. Albérletben játszódik a történet. Mácsaié a címszerep, Kerekes Éva a felesége, Almási a mama, Végvári a kritikus, Lesznek az alázatos hitelező, Szécsi Dorottya a szobalány. Pádua Ildikó páholynyitónője nyíltszíni tapsot kapott. Az előadást leginkább Molnár Ferenc Olympiájának egy mondatával lehetne jellemezni: "Ne olyan vastagon, anyám!"
Molnár Gál Péter
 

1970.01.01. 01:00