Raklapsorsok

DD: Raklapsorsok
Józsefváros, 2022.04.14.


Amikor megnéztem az Örkény Színházban a Brecht-klasszikust, igazából nem éreztem aktuálisnak kérdésfeltevését: az emberi élet, a megélhetés nehézségei, a nehéz sors arra kényszerít, hogy a jót megtagadd vagy elfedd, azaz, hogy a szegénység, a nyomor erkölcsromboló. Hiszen, gondoltam magamban, manapság a jóságnak lehetősége van megmutatkozni, számos példát látunk az ukrajnai háború menekültjeinek befogadásában a környezetünkben, városunkban, kerületünkben. Aztán 48 órával később már teljesen máshogy láttam ezt – ugyanis április 2-án este láttam a darabot, 3-án választás volt, 4-én pedig megindult a vidékizés, és a nyomor okolása a végeredményért.

Brecht művei ideologikusak, baloldalisága nem feltétlenül segít a darabjait frissen és élvezhetően tartani, könnyen fordul át példázatba. Az Örkényben is mintha birkózna vele Mácsai Pál rendező – Izsák Lili minimalista, raklapdíszlete működik, az istenek, mint óriásberuházásokat látogató, a maguk által létrehozott rendszertől is iszonyodó politikusok zavarodottak, amikor a nyomorgó emberek által kényszerből kialakított megélhetési stratégiákkal találkoznak.

Mit ér a jóság ebben a rendszerben? – a naivitásba hajló, kissé papírízű karakterű Sen Te (Tenki Réka) is kénytelen alkalmazkodni. A cselekmény kevésbé átütő (és ez igazából Tenki alakításáról is elmondható), ami inkább sikerült, azok a mellékalakok, a végtelenül nyomasztó léhűtők, akik kihasználják a jótét rokont, vagy említhetjük Sen Te jövendőbelijének anyját, Jang asszonyt – Csákányi Eszter kivételesen magas szinten sűríti bele kisebb szerepébe a számító, mert fia érdekét néző asszony karakterét, akit egyszerre ítélünk és sajnálunk meg.

Gondolatébresztésnek működhet a darab, de a nagyobb svung, mersz – itt is – elkélt volna.

A szecsuáni jó ember Örkény Színház 3,5/5
 

2022.04.14. 09:34