Rendíthetetlen (kritika)
Pótszékfoglaló
2022.04.04.
Csatádi Gábor
…olyan, aki mára ismeretlen, ritka kincs. Olyan, akinek a léte felfoghatatlan, mint az ufóké. Ám ha mégis belebotlasz, akkor az egy egész életre szól – feledhetetlenül. Szabó Magda Az ajtó c. regényét Gáspár Ildikó rendezte színpadra az Örkény Színházban égből pottyant szürrealitás és vaskos, élet szagú realitás egészen éteri, színházi nyelvet teremtő, érzékeny egységévé arról, hogy egy múló, életeket és lelkeket tépázó században mi az, ami belőlünk elillan és végérvényesen megmarad.
Hatalmas, Colosseumra hajazó, egymás mögött lépcsőzetes félkörívességgel sorakozó falmaradványok közepén egy csészealj (díszlet: Antal Csaba), melyen Szeredás Emerenc (Pogány Judit) “trónol”. Egy egykori villa málló, öröklakásokra felosztott huszadik század végi valósága, amelynek földszintjén Emerenc házmesterné, emeletének egyik lakásában pedig Szabó Magda (Szandtner Anna) és férje Szobotka Tibor (Vajda Milán) él.
Gáspár Ildikó rendezésében nemcsak látjuk, hanem nézzük, érezzük is a színházat, e két nő, e két világ belső egymásnak feszülésének életszínházát. Mert a zenés “koncertesítés”, mint elemelés: életszínház. Miközben nézzük, megértjük mindazt, ami emögött lüktet: a változónak és a rendíthetetlennek az archaikus drámáját.
Egy ház és a lakói, egy háztartási alkalmazott és “gazdái” közötti két évtizedes kapcsolat, amelyben világok, életszemléletek és megfelelni, illetve látszódni akarások csapnak nagyon elementárisan össze. Pogány Judit Emerence a tőle oly elválaszthatatlan fekete ruháival, mint egy mindentől csak még szilajabbá váló matróna, ül a színpad fókuszában azon a bizonyos csészealjon, és feleletei, monológjai, mesélései erejével pont olyan szilárd, mozdíthatatlan világot állít elénk, mint a mögötte lévő, őt félkörívesen ölelő falak.
Ez a “Szeredás Emerenc emlékkoncert” jelleg – amely Matisz Flóra Lili zenei közreműködésével egyszerre tud hátborzongatóan lírai és revüszerűen karikírozó is lenni – persze tovább sarkítja az Emerenc és Magda közti világ eltérését, inkompatibilitását. Szandtner Anna olykor bakfis hányavetiségű, a felszínességben otthont találó Magdája hibátlanul passzol Szabados Luca tervezte ezüstben csillogó ruhájához, melyben egyszerre lesz emancipált írónő és sztár allűrökre pályázó feminista.
Ám e szándékos karikírozás mögött nagyon jól megrajzoltan érződik a másikat érteni akaró, a nőiességében Emerenctől tanácsra, tapasztalatra, életszemléletre sóvárgó alkotó, aki gőgjét is képes lenne egy-egy tétova pillanatában mindezekért odaadni.
Ahogy Patkós Márton Viola kutyája is egészen kézzelfoghatóvá, tapinthatóvá teszi azt az átléphetetlen fizikai és lelki ajtót, amin szeretnénk, óhajtanánk és vágynánk átjutni. Patkós Márton Violája jóval több, mint vezető kutya – összekötő kapocs, ahogy minden állat: az inneni és a túlnani, a megfogható és a megfoghatatlan között. És egyben a legnagyobb vizsgáztató is: vajon képesek vagyunk-e átlépni, átjutni eme ajtón.
Minden parókának, éneklő kórusnak – Ügyvéd fia kórus, Emerenc lakását fertőtlenítő kórus – egészen sajátos szerep jut itt: egyrészt eltávolít, tablószerűvé tesz, másfelől pedig egészen közel hoz: “emlékművet emelve” fölnagyítja azt, ami mellett, mint magától érthető mellett, elsiklanánk.
(2022. március 26.)
2022.04.05. 11:39