Különóra, A kopasz énekesnő
Ionesco
Különóra, A kopasz énekesnő
Ionesco elso két darabját több mint ötven éve mutatták be Párizsban, ahol a stílusteremtő művek természete szerint nagy botrányt kavartak. Ma már világos, hogy az abszurd drámairodalom alappillérei.A Ionesco által 'tragikus komédiaként' meghatározott Különórá -ban az ifjú tanítvány a doktorátus letételére készül, miközben a matematikai alapműveletekkel sincs tisztában. A gyámoltalannak tűnő tanár megrészegül saját fölényétől, szóáradatával terrorizálja tanítványát, végül már nem képes uralkodni ösztönein. 'A Különóra a legobjektívebb darabom. Azt hiszem, ez a darab láttatja legtisztábban a dolgokat.' A Kopasz énekesnő-ben a London környéki Smith házaspár vendégül látja a Martin házaspárt. Az 'ellenszínmű' egyszerre támadja az örök kispolgárt és a színházi közhelyeket. 'Csak a nevetés nincs tekintettel semmiféle tabura… csak a humorérzék adhat olyan erőt, amelynek segítségével el tudjuk viselni a lét tragédiáját.' Egy párizsi kis színházban, a Théâtre de la Huchette-ben, 1957 óta folyamatosan műsoron van a Különóra és a Kopasz énekesnő. Mi különös örömmel szólaltatjuk meg ezeket a műveket, mert merőben más eszközöket kívánnak, mint a magyar színpadokon megszokott pszichológiai ábrázolás.