toptipp.hu
Brooklynhíd, New York, de a színpadi látványban semmi sem utal ere, függönyfal, melynek résein a Bevándorlási Hivatal fogdmegjei jelennek meg az Apokalipszis angyalaiként, maga a játék egyetlen háromszemélyes fotelben zajlik, igaz, általában öten kucorognak benne. Izsák Lili díszlete tökéletesen illeszkedik Mácsai Pál rendezői koncepciójához, ezenkívül láthatunk még a háttérben néhány hasonló bútordarabot, melyen antik kórusként, énekelve, zenélve, néha meg is szólalva, tucatnyi környékbeli figyeli az eseményeket. Közülük lép elő bowlingozésra csábító Vajda Milán, soraikban áll Máthé Zsolt, akinek tenorja autentikus átéléssel vezérli a tragikus mélységű kórusokat. Matkó Tamás válogatásából természetesen a táncos vígasságok dallama sem hiányoznak, a népes csapat megszólalásai tökéletes egységben tagolják a cselekményt.
Arthur Asher Miller drámájában nem az illegális bevándorlók és az őket befogadó honfi-társak konfliktusa a fontos, sokkal többről van szó, a nevelt lányába szerelmes férfi antik sorstragédiája tárul elénk. Csuja Imre teljesen gesztusok nélkül játssza a robusztus Eddie Carbonét, őserejű hitelessége, zsigeri őszintesége azonban elképesztő erejűvé formálja alakítását. Fojtott halkság, visszatartott indulatok, a végzetes érzelem legyőzhetetlenségének kétségbeesett felismerése. Tanácsot kér az együttérzően narráló ügyvédtől, Epres Attila tehetetlenül szemléli vergődését, mindketten sejtik, nincs visszaút. A vágy tárgya Törőcsik Franciska, aki első nagyszínházi szerepében egészséges érzékkel találja meg a bakfis-báj és a heves szerelem megjelenítésének eszközeit. Polgár Csaba erőteljes mimikával, elsöprő lendülettel hozza az énekkel, humorral hódító szicíliai fiút, slágerbetétje nemcsak a Carbone-lány szívét dobogtatja meg. Mácsai Pál egyre kiforrottabb stílusban alkotja meg a rövid jelenetekből álló darab tömör szerkezetét, a zene és a csöndes hangvétel segítségével mesterien teremt finoman lebegő atmoszférát, melyben annál nagyobbat üt az elkerülhetetlenül bekövetkező tragikus végkifejlet. Nagy erénye, hogy aprólékos naturalizmus helyett a korszerű színház egyenesen deklamáló nyelvét használja.
TV-showmanként, királyként csodáltuk, ez a munkája újabb bizonyítéka kivételes színészi intelligenciájának: a karakterétől távol álló, szögletes munkásembert Debreczeny Csaba, meredt nézésével, megfontoltan tagolt szavaival, fantasztikus szuggesztióval jeleníti meg. Alakítása ebben az évadban is minden bizonnyal a legnagyobbak közé emeli, ahogy az új
Örkény István Színházi produkció is helyet követel magának a Best of 2011-ben.
Fehér Elephánt